سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دوست دارد به کارهای مباح عمل شود، همان گونه که دوست دارد به واجباتش عمل کنند .خداوند، مرا با دین راحت و آسان برانگیخت : دین ابراهیم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
علمی تخصصی

 

 

 

اصطلاحی است که برای تعریف ساختار و معماری یک مدار مجتمع مربوط به یک قطعه از رایانه (مانند مادربرد مودم کارت گرافیک و ...) به کار می­رود. چیپ یک مادربرد با چیپ ست یک مودم متفاوت است و برای سازگای ( match شدن) آنها با یکدیگر باید از خصوصیات هر یک از قطعات مطلع گردید.

در اینجا تمرکز ما بیشتر بر روی چیپ ست اصلی یک رایانه که متعلق به مادربرد است می­باشد.چیپ ست به صورت کاملا دقیقی به CPUمتصل می­شود و نقش کنترل باس­های آن را برعهده دارد. بدون حضور چیپ­ست Ram  و باس­های ورودی / خروجی نمی­توانند عمل خاصی با CPU انجام دهند. بنابراین چیپ-ست از اجزاری مرکزی یک مادربرد است. چیپ­ست­هایی که وارد بازار می­شوند باید سرعتی بالاتر از سرعت معمول بر روی باس­های مختلف داشته باشند و قادر به حمایت از رم­ها و باس­های جدید باشند.

از طرق دیگر از Chipset می­توان به عنوان قلب یک رایانه نام برد و مسئولیت کنترل و تعیین سرعت نوع پردازنده حاظه و اسلات­های به کار بردن شده را بر عهده آن دانست.

آی­سی فرمان Super I/O Controller یکی از تراشه ­های موجود برروی برد اصلی است که نظارت بر قسمت­های مختلف یک رایانه ( مانند: سی­دی درایو / فلاپی درایو/ صفحه کلید / ماوس/ و پورت­هایی سریال و موازی ) از مهمترین وظایف آن است.

Chipset می­تواند نوع حافظه سرعت پردازنده و نوع تجهیزات جانبی همانند کارت صدا و کارت گرافیک که توسط مادربرد پشتیبانی می­گردند را مشخص نماید. همچنین چیپ ست تعیین می­کند که اجزاری مختلف یک رایانه چگونه و با چه سرعتی کار می­کند؟ هیچ چیپ ستی وجود ندارد که قادر باشد از تمامی اجزای رایانه­ها با قابلیت­های گوناگون حمایت نماید. بنابراین پیش از تهیه رایتاه ابتدا باید چیپ ست آن را مورد بررسی قرارداد تا مشخص شود که آیا ایت چیپ­ست قادر به فراهم نمودن تمامی امکانات مورد نظر ما هست یا خیر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ارمان 90/8/26:: 12:32 عصر     |     () نظر