سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که بامدادى را دید و به شامگاهش نرسید ، و بسا کس که در آغاز شب بر او رشک بردند و در پایان آن نوحه کنانش گریستند و دریغ خوردند . [نهج البلاغه]
علمی تخصصی

www.clubps.org

 

پش از از overclocking ریزپردازنده باید به نکات زیز توجه نمایید:

1:مادربرد سیستم نقش بسیار مهمی در فرآیند overclocking دارد زیرا از طریق مدار تغدیه مادربرد عمل اورکلاک را انجام می دهد و کیفیت مناسب این مدار سبب افزایش کارایی و پایداری بیشتر CPU پس از عملیات Overclocking میگردد. معمولا مدارات تغدیه مادربردهایی که دارای تقویت کننده­های دیجیتالی PWM هستند(این تقویت کننده­ها معمولا در کلاس D کار می­کنند):عملکرد مناسبی که در فرآیند Overclocking از خود نشان می­دهند. اغلب این تقویت کننده­ها از نوع Direct FET Mosfet یا Volterra Mostef می باشند.

شکل ­های بعد دو نمونه از این مدارات را نشان می­دهند.

همان طوری که در شکل فوق مشخص فوق مشخص شده است بخش تعذیه مادربرد فوق علاوه بر این که از مدارات  Voltera Mosfet با مدلاسیون PWM استفاده می­کند : دارای دو المان Coiltronic نیز می­باشد.این قطعات Coiltronic با نام چک CPL-4-50 شناخته می ­شوند و شامل 4 سیم پیچ با اندوکتانس سلفی معین و یک هسته آهنی می­باشند. وظیفه این چک الکترونیکی کنترل و مدیریت بهتر توان سیستم می­باشد.

همان طوری که در تصویر بعدی مشاهده می­نمایید: فضای اطراف ریزپردازنده به اندازه کافی خالی بوده شما به راحتی می­توانید از یک سیستم خنک­کننده مناسب برای خنک سازی CPU در هنگام OverClocking استفاده نمایید.

2:سیستم خنک کننده ریزپردازنده در فرایند Over Clocking نقش بسیار مهی را ایفا می­کند: مثلا خنک سازی CPU با استفاده از فناوری های Air Cooling / Water Cooling / Extreme Cooling می تواند سبب دفع بهتر حرارت و بهبود OverClocking گردد. در فناوری آخری از (Extreme Cooling) از نیتروژن مایع (LN2) گاز هلیم و یخ خشک برای دفع حرارت  استفاده می­شود.

شکل زیر یک خنک ساز Air Cooling پیشرفته را نشان می­دهد.

تصاویر بعد ی خنک سازی ریزپردازنده با استفاده از فناوری پیشرفته Extreme Cooling را نشان می دهد.

3:منبع تغذیه نقش نسبتا موثری در فرآیند over clocking دارد زیرا در طی این فرآیند توان بیشتری از قطعاتی مانند: مادربرد ریزپردازنده کارت گرافیکی و .... کشیده می­شود و منبع تعذیه سیستم باید قادر به تامین این توان اضافی باشد.

4:استفاده از چسب حرارتی مناسب برای CPU:با افزایش دمای ریزپردازنده در هنگام Over Clocking احتمال خراب شدن چسب حرارتی قبلی وجود دارد بنابراین باید چست حرارتی قبلی را کاملا از روی ریزپردازنده پاک کرده و از یک چسب حرارتی مقاوم در دماهای بالا استفاده نمایید. بدین منظور استفاده از چسب حرارتی (AS5) Arctic Silver 5 که ترکیبی از فلزهای نقره آلومینیم و روی بوده و دانسیته بسیار بالایی دارد پیشنهاد می شود. این چسب حرارتی بیش از 88 درصد از حرارت ریزپردازنده را به سیستم خنک­کننده منتقل نموده و سبب پایین آمدن دمایریزپردازنده می­گردد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ارمان 90/8/26:: 1:11 عصر     |     () نظر