سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، ره نماید و ارشاد کند و نجات بخشد و نادانی، گمراه کند و بیراهه برد و تباه گرداند . [امام علی علیه السلام]
علمی تخصصی


شرکتهای هواپیمایی حمل و نقل و دیگر سازمانهای بزرگ برای تمیز کردن و نگهداری پیشگیری کننده از سیستم هایشان زمان هزینه و تلاش بسیار زیادی را به جای تعمیر آنها اختصاص می­دهند. زیرا که در بسیاری مواقع تمیز کردن و نگهداری سیستم به طور منظم باعث کاهش وقوع خرابی شده و در نتیجه هزینه­های تعمیر را حداقل می رساند. تقریبا در همه مواقع مراقبت و نگهداری هر وسیله­ای هزینه کمتری نسبت به تعمیر آن در برخواهد داشت و این موضوع در کامپیوترها هم صدق می­کند.

تمیز کردن سیستم

یکی از دشمنان اصلی PSها گرد و خاک است گرد و خاک جریان هوا را مختل کرده و موجب می­شود که سیستم زود گرم شد هوا با قابلیت اطمینان کمتری کار کند. کثیفی و گرد و خاک همانند عایق گرمایی عمل کرده  باعث می شود قطعات بیش از حد گرم شده و در نتیجه عمر عملیاتی آنها کاهش یابد . همچنین باعث می­شود فن­ها سریع­تر (و با صدی زیادتری) کار کنند تا بتوانند سیستم را خنک نمایند. گرد و غبار بیشتر در اطراف کانکتورها به وجود می­آید و باعث ایجاد مقاومت الکتریکی و کاهش قابلیت اعتماد شده و در طولانی مدت موجب پوسیدن سطوح اتصال کانکتورها و اسلات­ها و .... می­شوند.

این امر طبیعی است که بعد از یک مدت فعالیت طولانی کامپیوتر کثیف شود. فن­ها گرد و غبار مو و سایر آلاینده­ها را به داخل کیس منتقل می­کنند. کامپیوترها حتی در یک اتاق تمیز و محیط­های دیگری که بسیار تمیز هستند. سرانجام کثیف خواهند شد. چنانچه هر گونه گرد و غباری در هوا باشد توسط فن­ها به داخل کیس رسوخ کرده و بر روی بدنه قطعات ته­نشین می­شود و دیر یا زود باعث بروز مشکل خواهد شد. حاد بودن مشکل بستگی به محیط دارد در محیط های صنعتی که اغلب کثیف هستند. PC های استاندارد بعد از مدتی غیر فابل استفاده می­شوند. در محیط­های فروشگاهی PC هایی را هستند که به خاطر کثیفی زیاد بیش از حد گرم شده و از کار افتاده­اند. محیط های اداری و خانه­ها معمولا بهتر از فروشگاه­ها و جاهای صنعتی هستند ولی هنوز هم مشکل سازند. فرش­ها دود سیگار گرمای روغن گازها و ..... همگی در کثیف کردن PCها نقش دارند.

تمیز کردن خروجی ها و محیط بیرون کیس به طور هفتگی و به وسیله جارو برقی به رفع مشکل کمک می­کند اما کافی نیست.

کیس را جایی قرار دهید که از کف اتاق فاصله داشته باشد

گرد و غبار و .. در هر شکاف که برای  ورود هوا به داخل کیس تعبیه شده رخنه می کنند. تمام گرد و غباری که روی پنل جلویی به وسیله در پوشی  که برای محافظت از درایوها و سوئیچ  روشن / خاموش تعبیه شده است. پنهان می ماند و دیده نمی­شود.

تمیز کردن سطوح بیرونی کیس باعث از بین رفتن گرد وغبار می­شود ولی یک راه حل کامل نیست. بسته به محیط کاری شما که چقدر کثیف باشد هر چند هفته یا چند ماه یکبار نیاز خواهید داشت که کارهایی را برای تمیز کردن سیستم انجام دهید. برای شروع سطوح بیرونی کیس را تمیز کنید. چنانچه قبلا اینکار را انجام نداده­اید و احساس می­کنید که به مواد دیگری نیاز دارید  از اسپری­های مخصوص کامپیوتر استفاده کنید.

اگر چه می­توانید این کار را به وسیله یک جاروبرقی معمولی و یک برس انجام دهید اا چنانچه ابزارهای مخصوص در اختیار داشته باشید انجام صحیح این کار آسان­تر است.

نکته : به هیچ وجه از شیلنگ هوا برای انجام چنین کاری استفاده نکنید. زیرا اینگونه شیلنگ­ها اغلب به همراه هوا مقداری آب یا روغن از کمپرسور خارج می کنند.

پرده­های فن منبع تغذیه نیز کثیف می­شوند. در برخی از فن­ها میله­های محافظ که از پرده­ها محافظت می­کنند. قابلیت جدا شدن دارند و در برخی دیگر این  امکان وجود ندارد. چنانچه می­توانید این میله­های محافظ را باز کنید حتما این کار را نجام دهید در غیر این صورت با استفاده از یک پیچ­گوشتی یا ابزار مشابه پره­های فن را در محل خود نگه داشته و آنها را تمیز کنید. چنانچه جاروبرقی برای انجام این کار مناسب نیست با استفاده از یک برس با موهای بلند گرد و غبار پره­های فن را تکانده و سپس با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کنید. هنگامی که می­خواهید پره­های فن را تمیز کنید . کیس را طوری قرار دهید که گرد و غبار به بیرون از منبع تغذیه بریزند نه به داخل آن.

اغلب برای تمیز کردن یک منبع تغذیه پر از گرد و غبار اغلب اوقات آن را از کیس خارج کرده و پره­های فن را با استفاده از ابزاری شبه پیچ گوشتی نگه داشته و آنگاه با استفاده از یک کمپرسور هوا آن را تمیز می­کنیم.

نکته: هر چند خارج کردن منبع تغذیه از کیس به منظو ر تمیز کردن آن مشکلی  ندارد اما هرگز سعی نکنید که بدنه خود منبع تغذیه را باز کنید. منبع تغذیه ها دارای خازن­های بزرگی می­باشند و بعد از اینکه از منبع تولید کننده برق جدا شوند به مدت طولانی دارای ولتاژ بالا هستند.

بعد از اینکه پشت کیس را تمیز کردید . پنل(های) کناری کیس را باز کرده و با  استفاده از یک جاروبرقی توده­های گرد و غبار را از سطح داخلی کیس و جاهای دسترسی دیگر پاک کنید. همچنین با استفاده از یک برس غبار موجود بر روی قطعات را پاک کنید.

بیشتر کیس­های برجی کوچک (mini) و مشابه آن دارای پنل­های جداشدنی در جلوی کیس هستند. بعضی از این پنل­ها به وسیله  پیچ ها و برخی دیگر به وسیله گیره­های نگهدارنده پلاستیکی به بدنه کیس متصل می­شوند. بیشتر کیس­ها در پشت این پنل یک فیلتر  هوا را نداشته باشد فضای بین پنل جلویی  جلوی بدنه کیس به عنوان یک جذب کننده گرد و خاک عمل می­کند" زیرا که در این فضا بیشترین هوا به داخل کیس منتقل می­شود.

هنگامی که بر روی سطوح بیرونی کیس کار می­کنبد. فلاپی درایو / درایور نوار و درایوهای مشابه را از بیرون و هم از داخل تمیز کنید. دسترسی در اینگونه درایوها تا حدی محدود است اما می­توانید  با استفاده از نوک یک خودکار یا وسیله کوچک دیگری درب درایو را باز نگه داشته و با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کنید. اگر درایو خیلی  کثیف است قبل از تمیز کردن آن از هوای فشرده برای پاک کردن گرد  خاک استفاده کنید . درایوهای نوری که درب آنها بسته می­شود با فلاپی درایو فرق دراند اینگونه درایوها معمولا در برابر گرد و خاک به خوبی محافظت شده­اند. از این رو فقط کافی است که سطوح بیرونی انها را تمیز کنیم.



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ارمان 90/8/26:: 12:30 عصر     |     () نظر