سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون زیاد بن ابیه را به جاى عبد اللّه پسر عباس به فارس و شهرهاى تابع آن حکومت داد ، در گفتارى دراز که او را از گرفتن خراج پیش از رسیدن وقت آن نهى فرمود گفت : ] کار به عدالت کن و از ستم و بیداد بپرهیز که ستم رعیت را به آوارگى وادارد و بیدادگرى شمشیر را در میان آرد . [نهج البلاغه]
علمی تخصصی

 

 

شاید بتوان این واژه را به گذرگاه یا مسیر ارتباطی میان ریزپردازنده رم و سایر بخش­های یک رایانه و یا دستگاه­های جانبی متصل به آن تعبیر نمود . به بیان دیگر می­توان گفت که باس در واقع مسیری است: برای دریافت و ارسال اطلاعات  میان CPU  / RAM  و سایر اجزای داخلی و خارجی یک رایانه .

به عنوان مثال : باس سیستم (System Bus)  ارتباط میان CPU  / و RAM را برقرار می­کند و باس­های ورودی / خروجی (I/O) ارتباط میان CPU و سایر بخش­ها را تامین می­نمایند. باس در حقیقت اتصالات فیزیک است که داده آدرس را به صورت فیزیکی بین CPU و حافظه یا رسانه خارجی منتقل می کند.باس سیستم که در واقع باس مرکزی رایانه است پلی ارتباطی میان CPU و RAM و سایر درگاه­هایی مانند:ISA / PCI / USB و... ایجاد می­کند. هر چه سخت­افزار اصلی یک رایانه ( مادربرد و چیپ­ست­های آن و ریزپردازنده) از کیفیت بهتری برخوردار باشند باس سیستم نیز از قابلیت برخوردار خواهد بود.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ارمان 90/8/26:: 12:35 عصر     |     () نظر